تعریف کاتالوگ یا به عبارتی کالانما یک محصول کاغذی در اندازه های استاندارد و تشکیل شده از صفحات مختلفی میباشد که با هدف معرفی محصولات یا خدمات تولید کننده ها و شرکتها با جزئیات طراحی و چاپ میشود. در صورتی که هدف طراحی از کاتالوگ موارد تجاری ، تبلیغاتی و نهایتا جذب مخاطب نیز باشد در آن ها از تصاویر ، رنگ ها و طراحیهای جذاب جهت معرفی هر چه بهتر نیز استفاده میشود.
در چاپ کاتالوگ فوری و چاپ کاتالوگ ارزان به روش چاپ کاتالوگ دیجیتال به دلیل برخوردار بودن از تعداد صفحات بیشتر علاوه بر معرفی و ترویج اهداف سازمانی به شرح ریز مشخصات و ظرایف موضوع و کالا می پردازند. چاپ کاتالوگ حرفه ای و چاپ کاتالوگ تیراژ پایین با ساختار گرافیکی مناسب بدیهی است نقش بسزایی در جلب توجه مخاطب دارد. توصیه می شود قبل از طراحی حتما از تجربه کارشناسان خبره مجتمع چاپ آفاق استفاده نمایید و در صورت نیاز به تیراژ بالا با رعایت اصول طراحی کاتالوگ و محتوای کاتالوگ مناسب به چاپ کاتالوگ افست بپردازید.
مشخصات یک کاتالوگ خوب : طراحی و چاپ کاتالوگ عموما از سایزهای متعارف و استاندارد استفاده می شود ولی با توجه به نوع کاربرد و محتوای کاتالوگ از سایزهای خاص نیز استفاده می شود.
ساختار کلی کاتالوگ
•ساختار کلی کاتالوگ را میتوان به ۳ بخش تقسیم کرد :
• طراحی جلد
• طراحی الگوی صفحات داخلی
• طراحی صفحات داخلی
در طراحی صفحات جلد میتوان به صورت یک رو یا دورو این مورد را انجام داد همچنین منظور از الگوی صفحات داخلی ایجاد یک طرح کلی برای تمامی صفحات هستند که میتواند شامل سر تیتر ها ، پانوشت ها و … باشد و منظور از طراحی صفحات داخلی محتوای منحصر به فرد هر صفحه می باشد.
جنس و گرماژ کاغذ کاتالوگ
به طور معمول جلد کاتالوگ از کاغذ گلاسه ۲۵۰ یا ۳۰۰ گرم با روکش مات یا براق استفاده میشود و صفحات داخلی با گراماژ پایین تر . نکته مهم در این مورد این است که جنس و گراماژ کاغذ انتخابی متناسب با نوع طراحی و کاربرد کاتالوگ باشد. همچنین میتوان از انواع دیگر کاغذ ها مانند کبریتی ، کتان ، پلاستیکی و حتی کاغذ های رنگی نیز استفاده شود که در این صورت میبایست از قبل پیش بینی های لازم جهت چاپ در نظر گرفته شود به طور مثال در صورت استفاده از کاغذ های رنگی چاپ چهار رنگ به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود و یا در صورت استفاده از یک جلد چرمی مشکی چاپ رنگ سفید روی آن میسر نیست.
روش های چاپ کاتالوگ
چاپ کاتالوگ در تعداد پایین با استفاده از تکنولوژی چاپ دیجیتال و چاپ کاتالوگ در تیراژ های بالا با استفاده از ماشین های چاپ افست انجام میگردد ، در چاپ دیجیتال کاتالوگ محدویت هایی مانند اندازه شیت یا فرم چاپی و برجسته سازی موضعی وجود دارد اما از طرفی مزایای خاص خود را هم مانند عدم نیاز به لیتوگرافی و ساخت فیلم و زینک و یا امکان چاپ به صورت مستقیم و فوری را دارد.
صحافی کاتالوگ
روش های متداول در صحافی کاتالوگ همانطور که در شکل زیر مشاهده میکنید شامل اتصال صفحات به وسیله منگنه در وسط ، منگه برجسته یا لوپ ، شومیز یا چسب گرم و پانچ کردن کاغذ و سیمی کردن آن میابشد که هر کدام منهای سبک خاص خود با توجه به تعداد صفحات کاتالوگ و طراحی آن خروجی بهتر را به همراه خواهد داشت . به طور مثال صحافی منگنه ساده برای کاتالوگ هایی با صفحات کمتر از ۲۴ صفحه مناسب تر می باشد.
انواع روکش :
•ورنی (افست)
•سلفون مات و براق
•سلفون طرح دار
•یووی (UV) براق و مات
•یو وی موضعی ساده
•یو وی موضعی شنی
•یو وی موضعی اکلیلی
جهت چاپ نفیس و خاص از چاپ طلاکوب استفاده می شود .
نوار طلاکوب دارای رنگ های مختلفی که پر کاربرد ترین آنها
•طلایی
•نقره ای
•مسی
•سرمه ای
•فیروزه ای
•قرمز
•مشکی
•سفید
•هفت رنگ
•صدفی
خدمات تکمیلی پس از چاپ کاتالوگ شامل برجسته کردن ، امباس و برش های خاص می باشد:
برجسته کردن :
برای جلب توجه مخاطب در چاپ قسمتی از کار ( لوگو ، برند ، شعار و … ) را برجسته می شود که با توجه به ضخامت و نوع کاغذ این برجسته شدن نیز متغییر می باشد.
امباس یا بافت دار کردن کاغذ
امباس روش نسبتاً جدیدی در صنعت چاپ بشمار می آید که با خلق نقش های برجسته بر روی سطح کاغذ بصورت کلی و یک دست آن را از حالت ساده به طرح دار تغییر می دهد .
برشهای خاص :
با طراحی و ساخت قالب تیغ برش با شکل های هندسی متغییر بر روی کار چاپ شده امکان پذیر می باشد .